Selecteer een pagina

Post COVID ondernemen in 2021

Wat je moet doen om toekomstbestendig te zijn

Harald Heukers

Leestijd: 15 minuten

Zoom is enorm gegroeid in waarde op de beurs. In april 2019 was de waarde meer dan 60 dollar per aandeel. Eind 2020 tikte het aandeel bijna 500 dollar aan. Door de lockdown zijn we massaal online verder gaan communiceren. We hebben geen keuze.

Ik ga het niet te veel hebben over COVID, lockdown, Corona, pandemie. Dit artikel gaat over wat je als kennisondernemer moet gaan doen om toekomstbestendig te blijven.

Een makkelijk antwoord hierop: digitaliseren.

Een antwoord waar je wél wat mee kan, leg ik uit in dit artikel.

 

De uitdaging: de klant op afstand bedienen

Hier hebben veel ondernemers een uitdaging. Hoe ga je de klant op afstand bedienen? Veel branches zijn niet ingericht hierop. Bakkers, fysiotherapeuten, slagers, makelaars, aannemers.

Een misvatting is dat we alles moeten digitaliseren. Dat gaat natuurlijk niet. Wel kun je gaan nadenken of je bepaalde onderdelen kunt digitaliseren. Een bakker kan bijvoorbeeld werken met afhaalbestellingen en/of bezorging, fysiotherapeuten moeten blijven bestaan zoals ze nu doen. Je kunt niet iemand online laten revalideren. Slagers moeten ook blijven leveren, maar de vraag is of dit achter een toonbank moet. Makelaars nemen je graag mee in het bezichtigen van een huis, maar zij zouden woningen helemaal kunnen fotograferen met 360 graden foto’s. En dan loop je er virtueel doorheen. En in een 2e afspraak doe je een bouwkundige check en deze is wél op locatie. Aannemers moeten fysiek kunnen blijven opereren. Offerte trajecten zouden virtueel kunnen worden ingericht.

Ook kan een bakker geen online programma gaan maken over broodbakken als het doel is om brood te verkopen. De meeste bakkers overwegen dit niet. Een bakker vragen om high end te ondernemen is natuurlijk ook onzin.

Tegen een makelaar zeg je ook niet dat ze meer moeten gaan bloggen. Dit is niet zoiets dat primair bij de branche past. Wel kunnen ze meer video content maken over woningen. Maar of ze daardoor meer klanten krijgen? De klanten zoeken toch al op Funda.

 

Stap in een nieuwe of bestaande markt

Denk na of je een nieuwe markt wilt creëren door een andere branche te mixen met die van jou. En dan volledig digitaal. Hiermee ben je een nieuwe speler en zit je in een andere markt dan de gevestigde orde.

Of maak een bestaande markt beter. Dit is harder werken omdat je meer concurrenten hebt. Red ocean vs. blue ocean.

 

Wat kun je digitaliseren?

Digitaliseren is niet meteen schaalbaar. Vaak noemen we deze twee dingen in één zin. Wanneer we onze diensten alleen nog online aanbieden, dan halen we er schakels tussenuit. We kunnen dus de consument of de zakelijke klant direct benaderen. Zonder tussenpersonen. En dat kán goedkoper zijn, omdat het online kanaal goedkoper is dan een fysiek kanaal zoals een kantoor of winkel.

Als je diensten aanbiedt die absoluut niet digitaal kunnen, denk dan na of je het proces (van bezoeker naar lead, van lead naar klant, van klant naar klant blijven) kunt digitaliseren.

Werkte je voor grotere groepen tegelijk? Zaten ze in een grote zaal bij elkaar? Focus je dan op kleine groepen en ontwikkel een aanbod dat specifiek alleen voor kleine groepen geschikt is. De tijd vraagt van ons dat dit gebeurt en je maakt er meteen een uniek aanbod van.

 

Waar sta je momenteel?

Check hoe je zaak er voor staat:

  • Hoe vindbaar ben je in Google en Youtube?
  • Hoeveel content heb je op je website, zodat bezoekers naar je toe komen met een vraag?
  • Voor hoeveel procent is je huidige website verantwoordelijk voor de omzet? Wat als de website wegvalt, blijft de omzet overeind?

Blijf bewegen

Het is net je lichaam. Blijf in beweging. Door beweging ga je groeien en ontdekken. Ontwikkel proposities online, test ze uit en kijk hoe je klanten zo waardevol mogelijk kunt bedienen.

Volg het Quantum Groeiprogramma als je aan je aanbod wil werken.

Dat artikel als podcast beluisteren:

Ongeremde motivatie nodig?

Schrijf je in voor dagelijkse e-mails
die eerlijk en to the point zijn