Selecteer een pagina

Een red ocean is onderdeel van de theorie over de blue ocean (blauwe oceaan) strategie. Een rode oceaan is een oceaan waarin de markt redelijk verzadigd is met allerlei aanbieders met een gelijksoortige waardepropositie. Omdat er veel vraag én aanbod is, worden producten of diensten ook wel commodities genoemd en is toetreden in deze markt onverstandig omdat marktaandeel verkrijgen een vrijwel onmogelijke opdracht is.

Red ocean bedrijven concurreren met elkaar in dezelfde vijver. Ze proberen een groter marktaandeel te pakken in een markt met dezelfde vraag, zodat een prijzenoorlog ontstaat. Een tegenovergestelde strategie is de blauwe oceaan (Blue ocean strategie) strategie waarin bedrijven een markt creëren waar nog geen of weinig aanbod is.

Rode oceaan en blauwe oceaan / red ocean & blue ocean - HARALD HEUKERS

Ongeremde motivatie nodig?

Schrijf je in voor dagelijkse e-mails
die eerlijk en to the point zijn

Andere onderwerpen die interessant kunnen zijn:

Online Marketing:

Social Media: