Selecteer een pagina

Een niche is een specifiek gebied van de markt waar behoeften ontstaan bij een specifieke doelgroep. Het gaat hier om specifieke behoeftes van de doelgroep waarvoor een (high-end) waardepropositie kan worden ontwikkeld. In een niche, vooral in een blue ocean, is het aantal aanbieders nog klein en er is een specifieke behoefte waar maatwerk voor kan worden ontwikkeld.

In een niche zijn de marktsegmenten vaak klein in volume (aantal potentiƫle klanten) en daarom rendabel, wanneer men zich richt op maatwerk. Het is zelfs mogelijk om een monopolistische positie te krijgen in een niche.

Waarom is een niche belangrijk?

Heel eenvoudig. Wanneer je je diensten aan iedereen richt, dan trek je bijna niemand aan als klant. Het is ontzettend belangrijk om te weten wie je klant is binnen een algemene groep klanten. Vaak denken we dat een niche te klein is qua doelgroep, maar wanneer we actief worden in deze niche dan valt ons op, dat er veel te winnen is en dat klanten erg blij met jou gaan zijn omdat jij hun problemen en hun branche begrijpt. High end ondernemen draait ook om het vinden van de niche en deze in de diepte zo goed mogelijk te bedienen.

Ongeremde motivatie nodig?

Schrijf je in voor dagelijkse e-mails
die eerlijk en to the point zijn

Andere onderwerpen die interessant kunnen zijn:

Online Marketing:

Social Media: