Selecteer een pagina
Contentmarketing heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Mede door de populariteit van social media, podcasting en e-mail marketing.

 

Wat is content marketing?

Content marketing is een vorm van marketing waarin content een rol speelt in het krijgen van klanten. Met content marketing creëer je waarde zodat de klant verder met jou kennis kan maken. Met content marketing promoot je niet meteen je product of dienst, maar geef je allereerst waarde waar je je potentiële klant later mee verder kunt helpen. Content marketing is in de huidige tijd geen garantie meer om direct klanten te krijgen. Het internet zit overvol met content en de aandachtsspanne van bezoekers wordt steeds korter. Het is een kunst om de juiste doelgroep te vinden en voor die niche doelgroep content te maken.

 

Hoe kan ik contentmarketing effectief inzetten?

Er is een breed scala van mogelijkheden die je kunt inzetten met content marketing. Zowel elk kanaal waar je content kunt plaatsen leent zich voor content marketing. Een opsomming van deze kanalen:

  • E-mail marketing
  • Bloggen en gastbloggen
  • Youtube video’s
  • Social media posts op Facebook, Linkedin, Instagram en andere platforms
  • Podcasten
  • Webinars
  • En diverse andere kanalen waar bezoekers jouw content consumeren

Een aanname die in het verleden veel werd gemaakt is dat contentmarketing vooral te maken heeft met teksten. Maar allerlei vormen voor allerlei zintuigen behoren tot content. Marketing vormt de distributie van deze content.

 

Wat is het verschil tussen content maken en contentmarketing?

Heel simpel. Als je content maakt, dan schrijf je een blogpost, neem je een podcast aflevering op of je neemt een video op, je plaatst een Twitter bericht of een Facebook, Instagram, of LinkedIn bericht. Je bent aan het produceren. En wanneer je aan content marketing doet, dan zet je deze content strategisch in met als doel lezers, luisteraars, kijkers te krijgen. Marketing vormt eigenlijk de distributie van de content

 

Hoe krijg ik makkelijk content ideeën?

Content kan op vele manieren worden toegepast. Wees hierbij waakzaam dat het niet te arbeidsintensief wordt. Focus je eerst op het platform waar jij de mensen het beste kunt bereiken en waar jij makkelijk de taal spreekt die bij je doelgroep past en bij de context van het platform. Er zijn veel manieren om aan ideeën te komen om content te schrijven. Vooral als je exact weet wie je doelgroep is, dan gaat schrijven nog makkelijker. Hoe waardevoller je content, des te beter je gevonden wordt in zoekmachines zoals Google en Bing.

 

Het contentmarketing vliegwiel

Hoe werkt dit vliegwiel? Heel eenvoudig. Door af en toe content te maken en te verspreiden, activeer je de lezer onvoldoende. Frequentie zal voor twee dingen gaan zorgen: je komt vaker in beeld en je wordt vaker gelezen en ten tweede: zoekmachines gaan je website hoger waarderen, waardoor je automatisch meer verkeer zal aantrekken.

Ongeremde motivatie nodig?

Schrijf je in voor dagelijkse e-mails
die eerlijk en to the point zijn

Andere onderwerpen die interessant kunnen zijn:

Online Marketing:

Social Media: