Selecteer een pagina

Een blauwe oceaan (tegenhanger van een rode oceaan) duidt op een markt die nog ontdekt moet worden, maar er is al wel vraag. Een blue ocean strategie is een strategie waarmee vraag wordt gecreëerd in een markt die nog ontdekt moet worden. De doelgroep is vaak niche, dat wil zeggen dat er een specialisme is, waar onderscheid in kan worden gemaakt.

Wanneer je als ondernemer een high end positionering kiest, dan is het bepalen van een niche markt en doelgroep heel belangrijk. High end ondernemen gaat het beste werken wanneer je de diepte van de markt opzoekt in plaats van de breedte.

In een blauwe oceaan zitten weinig tot geen concurrenten Wel in de categorie van de markt of branche, maar niet in het type dienst dat je levert.

 

Wat onderscheidt blue ocean bedrijven van red ocean bedrijven?

In tegenstelling tot red ocean bedrijven, hanteren blue ocean bedrijven geen concurrentie als vergelijking. Ze opereren op eigen kracht, met unieke kernwaarden en een specialistische waardepropositie die op een niche markt is gericht.

Een blue ocean strategie is van cruciaal belang in je strategie naar een high end onderneming. Wanneer je high end klanten wilt aantrekken, is een blue ocean strategie belangrijk omdat je hiermee een niche doelgroep bedient waar je de maximale, unieke toegevoegde waarde kunt bieden.

Rode oceaan en blauwe oceaan / red ocean & blue ocean - HARALD HEUKERS

Ongeremde motivatie nodig?

Schrijf je in voor dagelijkse e-mails
die eerlijk en to the point zijn

Andere onderwerpen die interessant kunnen zijn:

Online Marketing:

Social Media: